Nirri pois

June 10th, 2012

Vanhassa testamentissa on paljon pykäliä, joiden nojalla voi tulla karkotetuksi kansansa keskuudesta tai kivitetyksi. Ihan mielenkiinnosta tulin etsineeksi joitakin kuolemantuomioon johtavia rikkeitä, joista voi oppia kaikenlaista taannoisista moraalikäsityksistä. Vanhainvalta, teokratia sekä sukupuolielämän tarkka kontrolli nousevat listalta ainakin esiin.

  • Naisten noituus (2. Moos. 22:17)
  • Isänsä tai äitinsä herjaaminen (3. Moos 20:9)
  • Aviorikos (3. Moos. 20:10 ja 5. Moos 22:22)
  • Sukupuoliyhteys lähisukulaisen vaimon tai oman miniän kanssa (3. Moos. 20:11–12,20–21)
  • Homoseksuaalisuus (3. Moos. 20:13)
  • Eläimiin sekaantuminen (3. Moos. 20:15–16 ja 2. Moos. 22:18)
  • Vainaja- tai tietäjähengellä puhuminen – luultavasti mielisairaus (3. Moos. 20:27)
  • Jumalanpilkka (3. Moos. 24:16)
  • Toisen ihmisen surmaaminen (3. Moos. 24:17 ja 2. Moos. 21:12)
  • Sapatin rikkominen (4. Moos. 15:35)
  • Vieraiden jumalien palvominen (5. Moos. 13:7–10)
  • Väärä profetointi (5. Moos. 18:20)
  • Pojan uppiniskaisuus ja tottelemattomuus (5. Moos. 21:18–21)
  • Esiaviollinen seksi, naisten tapauksessa (5. Moos. 22:20–21)

Siveellisyyttä koskevissa pykälissä rangaistus ulottuu toisinaan myös jälkipolviin, eli kauhistuttavaan tekoon syyllistyneiden lapsetkin on surmattava. Lopuksi vielä ajankohtaiseen aiheeseen liittyen:

Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä. Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne, sillä te olette itsekin olleet muukalaisina Egyptissä. (3. Moos. 19:33–34)

Filed under: filosofointi

2 Comments Add your own

  • 1. yzi  |  June 10th, 2012 at 11:38 pm

    Eikö ole mielenkiintoista, että Jeesus, jolle varmasti kyseinen kulttuuri ja mikään luetelluista kohdista ei ollut vieras, sanoo: “Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.”

  • 2. marq  |  June 11th, 2012 at 9:26 am

    Tämä Vanhan ja Uuden testamentin välinen rajanveto ei ole mulle oikein koskaan auennut, eli missä kohtia pitäisi soveltaa mitäkin. Kymmenen käskyä on edelleen käytössä kristillisissä suuntauksissa, mutta kaikkia yo. lakeja eivät varmaan noudattaisi edes tiukimmat tulkitsijat.

    Muuten mielenkiintoista aikansa kuvaa ilmentää se, että spitaalille on omistettu kokonaiset kaksi lukua (3. Moos. 13–14), joissa kuvataan hyvin tarkasti erilaisia mahdollisia oireita ja niiden syitä.

Kommentin kirjoitus

You must be logged in to post a comment.

RSS feed for comments on this post.


Kommenttien virta

Aiheet